In de tijd van het ontstaan van Donna Marguerita – eind 1948 – waren Math Niël en Martin W. Duyzings op het hoogtepunt van hun artistieke kunnen. Math Niël (1909–1970) was net terug van een bezoek aan de Verenigde Staten, waar hij kennis had gemaakt met grootheden als Duke Ellington en Count Basie, en hij vierde triomfen als veelzijdig componist, entertainer en begeleider op de muziekpodia van Nederland en België. Zijn composities, van klassiek tot jazz en volks (carnavalsnummers, mvv-supporterslied), waren alom bekend in Limburg en omstreken.

 

Martin W. Duyzings (1916–1997), die in de jaren 1940 met een stel Limburgse en Brabantse wielrenners naar de Vuelta was gereisd (en daarover het boek 30 dolle dagen Spanje had gepubliceerd), was bezig zich op te werken van een bekend en verdienstelijk sportverslaggever tot een vooraanstaand buitenlandjournalist van wat toen heette de ‘Grote Reportage’ (over Cuba, Vietnam, Italië…). Van 1968 tot 1973 was hij hoofdredacteur van Elseviers Weekblad / Elseviers Magazine.

Math Niël

 

 

Ondanks hun drukke zakelijke bestaan hebben de mannen toch tijd gevonden zich muzikaal en tekstueel van een bijzondere en unieke kant te laten zien en een operette te schrijven waarvan het plezier van het maken, hun deskundigheid op tekstueel en muzikaal gebied en de humor afspatten.

 

Martin W. Duyzings

Martin W. Duyzings

 

De muziek

De muziek die Egid aantrof, was niet compleet. De Limburgse componist Jean Lambrechts (1936), die als jongeman bij het ontstaan van de operette betrokken was en toentertijd verantwoordelijk was voor de muzikale bewerking, bleek zich nog tal van ontbrekende stukken te kunnen herinneren. Dat heeft ertoe geleid dat de operette nu compleet ten gehore kan worden gebracht.

Jean Lambrechts benadrukt dat Donna Marguerita de enige oorspronkelijke en volledig Limburgse operette van de 20ste eeuw is. “Het is een typisch Franse operette, vergelijkbaar met werken als La Belle de Cadix (1945) en Le Chanteur de Mexico (1951) van de gevierde Franse componist Francis Lopez. Kenmerken daarvan zijn de lichte melodische stijl en de focus op het lied. Math Niël, die zijn conservatoriumopleiding in Luik had gevolgd, was goed bekend met het genre, dat sterk onder Spaanse invloed stond, denk aan de Rapsodie espagnole van Maurice Ravel en Ibéria van Claude Debussy.”

Math Niël was zeer gecharmeerd van Spaanse muziek, want Donna Marguerita bestaat voor een belangrijk deel uit typisch Spaanse muziekvormen zoals passo-doble, Spaanse mars, samba, bolero.

 

 

 

 

Jean Lambrechts